سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 16374

  بازدید امروز : 3

  بازدید دیروز : 1

تیک

 
 
نویسنده: simin rgs ::: پنج شنبه 84/6/3::: ساعت 1:34 عصر

فایلها واحد اساسی سازماندهی در کامپیوتر میباشند . برنامه ها مجموعه ای از فایلها میباشند که با هم و با فایلهای ویندوز کار میکنند . بنابراین تعجبی ندارد که ویندوز یکسری ویژگی های عالی را جهت کار با فایلها فراهم کرده . مهمترین ویژگی , سازماندهی فایلها از طریق پوشه ها میباشد . این بخش طی 4 درس ترفندهایی در مورد کار با فایلها و پوشه ها را آموزش خواهم داد .

************************

استفاده از پوشه های فشرده سازی شده (Zipped)

ویندوز ایکس پی فشرده سازی بصورت توکار دارد که اجازه میدهد تا بتوانید اندازه فایلها و پوشه ها را کاهش دهید . فشرده سازی از یک قالب بندی Zip استاندارد میشود . در واقع ویندوز از یک ویرایش خاص WinZip 7 استفاده میکند , فایلها فشرده سازی شده در ویندوز ایکس پی را میتوانید با اکثر برنامه های فشرده سازی از حالت فشرده سازی خارج سازید .

نکته : دومین شکل از فشرده سازی را NTFS Compression می نامیم که تنها برای بخشهای قالب بندی شده ( (Format با NTFS استفاده میشود . این شکل فشرده سازی اجازه میدهد تا کل بخش را بطور همزمان فشرده سازی نمایید .

جهت فشرده سازی فایل یا پوشه روی آن راست کلیک کرده و Send To > Compression (Zipped) Folder را برگزینید . بطور همزمان با انتخاب تعدادی فایل و پوشه نیز میتوانید این کار را انجام دهید .

یک کپی از شی فشرده سازی شده در مکان اولیه قرار میگیرد . پوشه های فشرده سازی شده بوسیله یک شمایل پوشه با علامت زیپ قابل شناسایی است که این فایلها پسوند .zip نیز دارند .

پس از ایجاد یک پوشه فشرده سازی شده , میتوانید فایلها را به این پوشه بکشید . در اکثر موارد این پوشه ها مانند پوشه های معمولی بکار گرفته میشوند .

میتوانید کل یک پوشه فشرده سازی شده را با راست کلیک کردن روی این پوشه و با انتخاب Extract All بطور همزمان از حالت فشرده سازی خارج سازید . در اینصورت یک ویزارد ظاهر میشود و بصورت گام به گام فرایند استخراج پوشه را در اختیارتان میگذارد .

************************

تنظیم گزینه های پوشه

شما میتوانید بسیاری از ویژگی های اکسپلرر را در کادر مکالمه Folder Option سفارشی سازید . این کادر در Control Panel و در منوی Tools > Folder Option واقع در پنجره اکسپلرر قرار قرار دارد .

((( به علت اینکه اکثر شما دوستان از این کادر استفاده کرده اید و با گزینه ها , بخش ها و تب های موجود در آن آشنا هستید , من تنها به یک بخش موجود در این کادر واقع در تب General اشاره میکنم و بعد از اون یه ترفند که واقعا مفید هست رو به شما آموزش میدم . )))

* Browse Folder - هنگامیکه که یک پوشه را دوبار کلیک میکنید , پوشه باز شده و محتویات آن در همان پنجره که در حال استفاده از آن میباشید بنمایش گذاشته میشود . جهت بازنمودن یک پنجره جدید برای هر پوشه ای که باز میکنید , گزینه Open each Folder in Its Own Windows را برگزینید .

نکته : در رابطه با استفاده از این گزینه با دقت , عمل کنید زیرا پس از مدتی میتوانید یک صفحه نمایش پر از پنجره های گوناگون داشته باشید .

ترفند : بهتر است اجازه دهید تا اکسپلرر پوشه های جدید را در همان پنجره باز کند تا Desktop پر نشود . * اما اگر میخواهید یک پوشه را در یک پنجره جدید باز کنید (بدون تغییر گزینه های موجود در کادر مکالمه Folder Option ) میتوانید با پایین نگه داشتن کلید CTRL همزمان با دوبار کلیک کردن پوشه اینکار را انجام دهید .

**************************

استفاده از لیست آیکون های پیش فرض در ویندوز (حرفه ای)

شما میتوانید آیکون استفاده شده برای فایلها و پوشه ها را تغییر دهید (این را در مورد فایل ها در نظر داشته باشید که تنها فایل های میانبر شده قادر به تغییر آیکون خود هستند .) برای این کار ابتدا به Properties فایل یا پوشه ای که میخواهید آیکون آنرا تغییر دهید بروید و برای انجام اینکار دکمه Change Icon را کلیک کنید .

بطور پیش فرض , آیکون های نمایش داده شده در یک فایل با نام shell32 واقع در پوشه \%SystemRoot%\System32 قرار دارند . کلیک نمودن دکمه Browse اجازه میدهد تا بتوانید سایر فایل های آیکون را جهت استفاده پیدا کنید , انواع فایلهایی که میتوانید از آنها استفاده کنید در زیر لیست شده اند :

- \%SystemRoot%\System32\Pifmgr.dll 40 آیکون را ارائه میدهد که معمولا در ویندوز از آنها استفاده نمیشود .

- \%SystemRoot%\System32\microns.dll 100 آیکون ارائه میدهد که بسیاری از آنها برای برنامه های کاربردی غیر ویندوز استفاده میشود .

- \%SystemRoot%\System32\Program.exe 40 آیکون خاص را ارائه میکند .

نکته : هرگونه فایل بروی سیستم تان که پسوند .ico دارد حداقل یک آیکون را در بر دارد و هرگونخ فایل اجرایی (.exe ) میتواند آیکون استفاده شده برای فایل را در بر داشته باشد .

مطلب بعد در مورد Registry هست


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لینک دوستان

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

بایگانی

 

اشتراک